missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

Lignes de fracture N°58 Breuklijnen

Avril - April 2012
mardi 24 avril 2012 par J.V.

 SOCIALE ONGELIJKHEID EN GEWELD

Sociale ongelijkheid leidt tot verruwing van de maatschappij

De toename van geweld is een gevolg van de groeiende sociale kloof

Geweld tegen ambtenaren neemt toe in alle sectoren, zo blijkt uit cijfers van de NMBS, MIVB, De Lijn, het OCMW Antwerpen en de federale politie. Niet alleen controleurs van het openbaar vervoer zijn het doelwit, maar ook hulpverleners als ambulanciers en maatschappelijke werkers.

Professor Paul Ponsaers (UGent), voorzitter van het centrum voor politiestudies, ziet vooral sociale oorzaken, maar ook het individu moet zijn verantwoordelijkheid nemen. « De sociale verschillen worden steeds groter. Er zijn vandaag groepen in onze samenleving die in grote armoede leven. Combineer dat met OCMW’s die door besparingen steeds selectiever moeten zijn en een confrontatie is bijna onvermijdelijk. »

Ook op het openbaar vervoer veroorzaakt de groeiende kloof tussen arm en rijk problemen, want « daar komen mensen uit verschillende sociale groepen samen ». Een ander probleem is de individualisering van de samenleving en het verlies van het gemeenschapsgevoel. « Vroeger was de sociale controle groter », aldus Ponsaers. « Je kon toen nog op je medereizigers rekenen in geval van nood. Dat is nu helemaal anders. » Die toenemende anonimisering is een wereldwijd verschijnsel. « Elke burger heeft een verantwoordelijkheid. We moeten de mensen weer duidelijk maken hoe ze moeten reageren op onaanvaardbaar gedrag. Hoe ze op niet-agressieve wijze kunnen voorkomen dat de situatie escaleert. Individueel kun je weinig beginnen, maar als groep sta je sterk. »

De inzet van extra politiemensen op het openbaar vervoer in Brussel vindt hij een goede zaak, zij het eerder op korte termijn. « Je kunt van de overheid niet verwachten dat ze steeds meer blikken politie opentrekt », aldus Ponsaers. « En camera’s bewijzen pas hun nut als het al te laat is. »

In het openbaar vervoer ligt de sleutel bij het eigen personeel. Daarvoor kunnen we leren uit het verleden. « Door de privatisering en besparingen is de werking van het openbaar vervoer sterk veranderd. In het verleden waren er op bussen en trams steeds twee mensen aanwezig : een chauffeur en een controleur. Sinds die laatste door een toestel is vervangen, is het toezicht verminderd. Bovendien werkt een controleur nu bij sommige mensen als een rode lap op een stier. »

Hij pleit ook voor de terugkeer van beperkte politiebevoegdheden voor inspecteurs van het openbaar vervoer, zoals het uitschrijven van administratieve geldboetes. « Zo gaat de bestraffing van kleinere feiten sneller, is de kans groter dat de straf wordt uitgevoerd en wordt het gerecht niet overbelast. » Op risicotreinen kunnen conducteurs beter per twee werken, zoals nu al vaak het geval is, al sluit dat geweld nooit helemaal uit.

De Standaard van 11-04-2012
 

Mots-clés

Accueil | Contact | Plan du site | | Statistiques du site | Visiteurs : 412 / 800975

Suivre la vie du site fr  Suivre la vie du site Belgique  Suivre la vie du site J.P.I.C.   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site réalisé avec SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License