missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be
Nadenken

Van wie zich tot naaste maken ?

Lucas 10, 29-37
maandag 26 november 2012 door D.F. (Vertaling), Jan Heuft, Webmaster
29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
  • Van wie zich tot naaste maken ?
    • Naaste, nabijheid, buurschap, verwantschap
    • Ondanks alles bestaan er grenzen en ze komen tot uiting, worden beweeglijk, of anders zijn het muren…
    • Er bestaat een opsprong van je eigenheid die men niet zou mogen onderschatten…
    • Hoe moet men zijn persoonlijke houding bepalen ?

- v. 30 - Hij viel in de handen van bandieten

  • Wanneer men midden de mensen ‘afdaalt’, in de wereld, wordt men tamelijk gemakkelijk gegrepen door bandieten.
  • Er zijn heel wat krachten die de waardigheid van de menselijke persoon ‘beroven’
  • Het geweld heeft het gelaat van de onrechtvaardigheid en soms is het een verborgen gelaat, een onzichtbaar geweld.

* Wat is het geweld ? Hoe komt het tot uiting ? Wie is er bezig zijn leven ‘verwoest’ te zien ?

- v. 31 – De priester zag… en ging naar de overkant

  • De ontmoetingen verrassen ons altijd
  • Op terugweg vanuit Jeruzalem zou de priester moeten bezield geweest zijn door de Aanwezigheid (de Tempel)
  • Blijkbaar heeft de nabijheid van de God van de Tempel het herkennen van de andere aanwezigheid niet vergemakkelijkt…

* Hoe die wanverhouding uitleggen ? Welke visie hebben wij van God ?

- v. 32 – De leviet zag… en ging naar de overkant

  • Het volstaat niet te ‘zien’ met de ogen
  • Naar de overkant gaan betekent een keuze van afstand, zich in veiligheid brengen, zich er niet in mengen
  • De ontmoeting met ‘de gekwetsten en de geplunderden’ is altijd een risico

* Op welk moment van ons leven zijn wij ‘naar de overkant” gegaan ?

- v. 33 – Maar de Samaritaan… zag hem en werd door medelijden aangegrepen

  • Een kijk die zich door de andere laat ‘kwetsen’
  • Men ‘luistert’ met de ogen
  • De Samaritanen werden beschouwd als vreemdelingen en ‘verlorenen’

* Wat maakt het voor onze ogen mogelijk om ‘te luisteren’ ?

- v. 34 – Hij kwam naderbij… en verbond zijn wonden

  • Het risico weten te nemen de andere naderbij te komen en ook zijn wonden
  • Olie en wijn gieten… de eenvoud van wat men heeft en is
  • De levensbestemming van de andere op zich nemen, hem gastvrijheid bieden

* Welke zijn de wonden die wij vandaag kunnen helpen verzorgen ? Hoe ?

- v. 35 - … Ik zal terugbetalen wanneer ik weer voorbijkom

  • De ontmoeting met de andere is een proces dat soms lang is
  • Men zou zich niet kunnen ‘ontdoen’ van de armen
  • Er is altijd een terugkomen op de geschiedenis die men samen beleefd heeft

* Welke is onze ‘stijl’ om de ‘liefdadigheid’ te beleven ?

- v. 36 – Wie van deze drie heeft zich de naaste getoond ?...

  • De nabijheid is keuze die nooit ‘onschuldig’ is
  • Het antwoord op de vraag van de identiteit van de naaste is nooit eens en voor altijd verworven
  • Wie is onze naaste nu ?

* Hoe de voorkeuroptie van de Kerk voor de armen vandaag interpreteren ?

P. Mauro Armanino, CFC, Niamey
(Partnerschap met ‘Ontmoeting en Ontwikkeling’ in Algiers)
 

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 65 / 645794

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Hedendaags geloof   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.26 + AHUNTSIC

Creative Commons License