missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be
België

Jonge Belgen gaan strijden in Syrië

maandag 15 april 2013 door G.Verbist, mafr.

Allerhande getuigenissen van moslims en uitspraken van burgemeesters van Antwerpen, Mechelen en Vilvoorde.

- Burgemeesters gaan samenwerken op vlak van preventie.

  “ We gaan intensief samenwerken op het vlak van preventie, want de lokale besturen zijn onmisbaar in het detecteren van radicalisering.”

“ Slechts één van de Syrië-gangers had werk in België : de sociale context is dus enorm belangrijk.” (Hans Bonte, burgemeester Vilvoorde)

Huisvesting, onderwijs en zeker ook tewerkstelling zijn domeinen die we absoluut moeten betrekken in onze strijd… daarom gaan we ook de dialoog aangaan met andere overheden.”

“ Bedoeling is om tot een uniforme lokale strategie te komen op het vlak van preventie en deradicalisering .” (Bart De Wever, Antwerpen)

“ Het gros van de jihadstrijders is hoog opgeleid en enorm fanatiek. Vaak gaat het om bekeerlingen.”

“ De toestand is ernstig… Rond een aantal assen willen we samenwerken: in het onderwijs , het versterken van buurtopbouwwerk, jeugd- en straathoekwerkers leren om radicalisering te detecteren, het inschakelen van de moskeeën en het aanreiken van een kanaal aan familieleden van die jongeren.” (Bart Somers, Mechelen)

(De Standaard – 12.04.13.)
 

- Getuigenissen en uitspraken van moslims.

  • Raphaël Gendron (37), fransman, rechterhand van de Molenbeekse (Brussel) radicale sjeik Ayachi Bassam, vecht al sinds juli 2012 in Syrië. Hij zit in een stad op 60 km van Aleppo en vecht er aan de zijde van de Valken van Sham.

    “ Die jonge Belgen denken dat ze hier bij ons in een soort taliban terechtkomen. Maar ons bataljon bestaat uit strijders uit het gewone Syrische volk. Ik veronderstel dat het in Aleppo anders is en dat ze daar wel terecht kunnen… Als het is om indruk te maken op hun achtergebleven vrienden in de wijken, hoeven ze voor ons al helemaal niet naar hier te komen.” (D.St.12.04.13.)
  • Mohamed Chebaa, gemeenteraadslid Antwerpen.

    “ Godsdienst komt niet op de eerste plaats voor die jongeren. Wij hebben geen informatie die erop wijst dat er in sommige moskeeën zou worden opgeroepen om te gaan deelnemen aan de strijd in Syrië… Veel Antwerpse moslimjongeren hebben gewoon sympathie voor de strijd die door andere moslims in Syrië wordt gevoerd, en ze willen uiting geven aan hun solidariteit… Het gaat om jongeren met veel vrije tijd en weinig verantwoordelijkheden (als gezin, job..) Jongeren die in deze samenleving verloren zijn gelopen.”
  • Fatima Bali, ex-politica, Borgerhout.

    “ De islam heeft hier geen schuld aan. Ik ken heel wat families van jongens die naar Syrië zijn vetrokken… Door al hun verhalen loopt één rode draad : die van ontgoocheling door opgelopen kwetsuren , als gebroken liefde, vernederingen, werkloosheid… Volgens signalen die ik opvang zou het alleen al in Antwerpen om 350 jongeren gaan… vorige week is alweer een nieuwe lading vertrokken… Heel veel ouders zijn momenteel doodsbang dat hun zoons met dezelfde plannen rondlopen.”

    “Al in de jaren ’80 is het werk met de mensen in de wijken volledig stilgelegd. Sindsdien zijn er vele miljoenen geïnvesteerd in integratie, maar niet op de juiste manier. Het gevolg is dat er nu in Borgerhout jongeren met een diploma van hoger onderwijs doelloos door de straten wandelen.”
  • Ico Maly (Kif Kif) komt met een tienpuntenplan.

    Daarin onder meer: meer strijd tegen de discriminatie . Actieplan voor onderwijs en werk . Een goede opleiding en een goede job zijn krachtige wapens tegen radicalisering, volgens Ico Maly.
  • Abou Jahjah (vanuit Libanon).

    “Het zijn niet de imams die dit kunnen oplossen, want die hebben niks te zeggen over die jongeren.” ( GvA. 12.04.13.)

  • L’Exécutif des musulmans de Belgique (EMB) réprouve fermement le départ de jeunes musulmans belges en Syrie.

    L’Exécutif demande de ne pas circonscrire erronément cette problématique aux mosquées. L’EMB souligne qu’il a toujours invité les imams et les responsables des mosquées à tenir des discours pacifiques auprès des fidèles.
  • Les Musulmans progressistes de Belgique (porte-parole Fouad Benyekhlef).

    « On n’a pas entendu le conseil des théologiens dont l’avis serait d’un autre poids sur cette question-là. » Benyekhlef réclame que les mosquées de Belgique se positionnent clairement par rapport aux discours sectaires qui incitent certains jeunes à partir combattre en Syrie.

    « Dans leur désarroi, ces jeunes vont chercher des réponses à leurs questions auprès de groupes sectaires. Il faut un contre-discours de autorités religieuses pour prévenir ce genre de situation. »
  • Au Pays-Bas l’union des mosquées a ouvert une ligne téléphonique gratuite par le biais de laquelle les jeunes musulmans ‘en recherche’ peuvent tenter d’obtenir des réponses à leurs interrogations.
    (Le Soir. 12.04.13.)
     

- De moskeeën : partners in de strijd tegen radicalisme

door Hicham El Mzairh, districtsraadslid in Wilrijk

.

De moskeeën kunnen een doorslaggevende rol spelen in de strijd tegen radicalisme, maar dan moeten de beleidmakers hen zien als partners.

Onze samenleving, en vooral de moslimgemeenschap streeft naar open en veilige moskeeën, die een maatschappelijke rol spelen in hun wijk en gemeente, en die hun verantwoordelijkheid opnemen ten opzichte van de samenleving. Het beleid rond de erkenning van de moskeeën zou een eerste stap moeten zijn naar een islam van eigen bodem, maar dat doet het helaas niet.

Een statuut van erkenning resulteert in een aantal belangrijke financiële en materiele voordelen voor de gemeenschap in kwestie. Maar blijkbaar is de ene gemeenschap de andere niet. De moslimgemeenschap wordt in deze stiefmoederlijk behandeld. Zo worden moskeeën in Antwerpen niet erkend als zij niet voldoen aan de regels rond brandveiligheid. Terwijl die dure bouwaanpassingen juist één van de redenen zijn waarom zij een erkenningsaanvraag indienen. Momenteel zijn de moskeeën in Antwerpen de meeste brandveilige gebedsplaatsen. Met meer dan 50 procent brandveilige gebouwern scoren zij ruimschoots beter dan de kerken en synagogen. Toch zijn die laatste erkend en krijgen zij subsides om de nodige aanpassingen te brengen.

Het advies voor erkenning wordt gelijktijdig gevraagd aan drie instanties : de gemeente, de provincie en het ministerie van Justitie (dienst veiligheid van de Staat). Vaak komt het advies van het ministerie als laatste. Als dat dan negatief is, dan betekende dat veel overbodig werk voor de diensten van de gemeente en de provincie. Het zou beter zijn mocht de staatsveiligheid eerst om advies gevraagd worden. Als dat positief is, kan men het advies van de twee andere instanties vragen.

Wat ook een probleem vormt, is de geheimzinnigheid die de diensten van Justitie creëren over de reden van een negatief advies. Et wordt nooit uitleg gegeven over de inhoud van hun bevindingen. Nochtans zouden de betrokken moskeeën en gemeenten de problemen kunnen aanpakken als ze uitleg kregen. En trouwens, een moskee die een negatief advies heeft gekregen van de staatsveiligheid blijft gewoon verder bestaan. Weliswaar met meer frustraties omdat hun dossier geschorst wordt en zonder de reden te kennen. Dat is nu al jaren het geval in Berchem.

De huidige procedure wekt ook frustraties bij kleinere groepen binnen de moslimgemeenschap. Ze dreigen immers, na de erkenning, hun moskeeën te verliezen aan de (grotere) Marokkaanse of Turkse gemeenschap door de verplichte bestuursverkiezingen. Neem bijvoorbeeld ’De Koepel-moskee’ te Borgerhout, een moskee gesticht door Vlaamse bekeerlingen. Door de erkenning werden zij verplicht om verkiezingen te houden binnen de zes maanden. De voorzitter en de rest van het bestuur zijn grotendeels bekeerlingen. Maar de moskeegangers zijn voor 90% van Marokkanse afkomst. Zo dreigt de moskee haar karakter te verliezen en vreest het bestuur dat ze hun moskee uit handen zal moeten geven. Dezelfde situatie speelt zich af bij andere moskeeën in Borgerhout, zoals die van de Albanese en Malinese gemeenschappen.

Ook de moslimexecutieve wekt veel frustraties bij moskeebesturen. Het is op zijn minst merkwaardig te noemen hoezeer men de bemoeienis van Marokko en Turkije toelaat in het bepalen van de verkiezingsprocedure van de executieve. Dit hypothekeert de vrijheid van de moslims in België, en hypothekeert de kansen van kleinere moslimgroepen om gezag te hebben binnen een executieve met twee machtsblokken. Zo blijft de islam in België overwegend Arabisch of Turks. En niet Belgisch.

Er is nood aan een evaluatie van de huidige erkennningsprocedure, gevolgd door een actieplan waar alle spelers binnen de islam in ons land aan deelnemen. Een ’taskforce’ zeg maar, om te vermijden dat fatwa’s op het internet en radicale importislam hun weg vinden naar onze jeugd .

De moskeeën kunnen een doorslaggevende rol spelen in de strijd tegen radicalisme , maar dan moeten de beleidmakers hen zien als partners. Alleen op deze manier vereffenen we het pad voor een progressieve islam van ’eigen bodem’ .

Hicham El Mzairh.
 

- Le théologien Mohamed Ramousi, au nom du Forum Musulmans et Société

appelle les imams du pays à dénoncer l’embrigadement de jeunes au nom de l’islam.

La démarche n’est pas banale : c’est la première fois qu’une organisation religieuse islamique dénonce, en Belgique, l’instrumentalisation de l’islam par les recruteurs de volontaires pour la Syrie.

Ramousi insite : « L’islam semble avoir bon dos pour justifier et manipuler des individus... Il importe de se positionner. » Le Forum Musulmans et Société (FMS) rappelle que la Ligue des savants syriens a appelé les Syriens à la lutte en mentionnant qu’il s’agit d’un : « Appel aux Syriens à défendre leurs terres » et non leur religion, puisque leurs adversaires, les fidèles du président Bachar El-Assad, sont aussi musulmans. « Ils précisent qu’il s’agit bien d’un appel à ceux dont les conditions sont réunies pour participer à ce combat », non les Belges donc. « Quand cette Ligue a mentionné les musulmans de l’étranger, elle a parlé d’aides sous forme de nourriture ou de contributions financières, voire de conseils militaires de spécialistes et non d’enrôlement militaire de jeunes étrangers. »

Mohamed Ramousi appelle donc les musulmans de Belgique à dénoncer fermement le départ de jeunes musulmans belges pour la Syrie . En rappelant la position de l’islam, claire, mais aussi en proposant une écoute et un accompagnement aux jeunes qui seraient tentés par le départ au combat.

( Ricardo Gutiérrez – Le Soir 15.04.13.)
 

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 560 / 646641

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.26 + AHUNTSIC

Creative Commons License