Homepagina > België > Dialoog
DE ISLAM WEGHALEN UIT HET ISLAMISME
[marron]Abdelwahab Meddeb[/marron]
![]() |
[marron]Schrijver en dichter, geboren in Tunis in 1946, onderwijst vergelijkende letterkunde aan de Paris-X universiteit en bezielt de uitzending “Cultures d’islam” op de zender France Culture. Hij is de auteur van talrijke werken, waaronder “La Maladie de l’islam” (Seuil, 2002), “Contre-prêches” (Seuil, 2006) en “Pari de civilisation » (Seuil, 2009) : « Printemps de Tunis, la métamorphose de l’histoire » (Albin Michel, 2011).[/marron] |
Van Indonesië tot de Maghreb, wordt het tijd een wereldliga op te richten van de liberale moslims tegen het wahhabisme.
In Dakka zoals in Chittagong, tweede stad van Bangladesh, stel ik vast dat het noodzakelijk is dat er een netwerk wordt opgericht van de liberale moslim intellectuelen en kunstenaars, om onze landen te beschermen tegen het losbarstende salafistische wahhabitisme. Dit is bezig de islam te vervormen en de volkeren naar het slechtste te leiden, naar de terugval, het obscurantisme, de geslotenheid, het fanatisme.
Het is verwonderlijk te ontdekken hoeveel problemen dezelfde zijn van Marokko tot deze gebieden van Zuid Azië. Heel de horizontale lijn die naar de tropische gebieden loopt waartoe wij behoren is besmet, zij glijdt af naar een verwoestende eenvormigheid.
En deze situatie is niet de vrucht van het toeval, zij is het resultaat van een beredeneerde politiek, die haar coherentie heeft getoond, haar striktheid, haar sterke windvlaag. Zij veroorzaakt gevolgen die de werkelijkheid omvormen, na een actie ingeschreven in de duur begonnen als gevolg van de eerste petroleumschok van 1974. Schok die over Saoedi-Arabië het manna van de petroleum uitgoot waarvan een deel methodisch werd gebruikt ten bate van de verspreiding van het wahhabitisch geloof over heel de wereld.
Vanaf dat moment, is de islam niet opgehouden te veranderen van Indinesië tot aan de Maghreb in het westen. Deze is een eenvormigheid aan ’t ondergaan en een veralgemening van de cultus op een wahhabitische wijze die vereenvoudigt en de theologische complexiteit uitsluit om de standvastigheid van de praktijk te bevorderen, onder de bescherming van God een omgevormde tot een exclusief wezen, beroofd van elke bemiddeling. In zoverre men komt tot de aanbidding van een dreigend idool, tiranniek, des te meer afschrikwekkend dat deze afwezig blijft, ontoegankelijk, onvoorstelbaar ijn zijn immanentie zelf. Een dergelijke opvatting herleidt God tot een pietluttige wachtmeester, die u surveilleert en elk van uw gebaren om te weten of ze wel overeenstemmen met de norm of ze deze overschrijden.
Om tegen dit gevaar te strijden, als het nog niet te laat is, moeten we daadwerkelijk handelen op de vier punten die de verkozen schietschijf en het doelwit zijn van de wahhabieten.
![]() De oorsprong van deze materie loopt ver terug in de tijd ; deze actualiseert met verve het oude, het antieke wat, in Bangladesh, Indisch is ; deze sluit zich aan bij de hindoeïstische, boeddhistische overblijfselen, die een vorm van solidariteit geven tussen de âlim (“geleerde”) en de pandit, tussen de souffi (“mystieker”) en de yogi. Zoals het in Tunesië het geval is van het dieptegoed dat behoort tot de Middellandse Zee, tot het berberse, tot het joodse, tot het latijnse, tot het gebied ten zuiden van de Sahara, even zoveel elementen van de voorouders die interfereren, elkaar kruisen, elkaar doorweven om omkadert te worden door de moslimgeloofsovertuiging.
Welnu die herinneringen, ondanks hun operationeel te kort schieten, dragen in zich een complexiteit en een voorkeur voor het debat wat niet verdragen wordt door de wahhabitische schematisering, die al haar energie besteedt aan de orthopraxis en dit ten koste van elke andere vraagstelling.
In Bangladesh, bestaat er een probleem in de betrekking van de moslim met de andere, boeddhist. De actualiteiten ontbreken niet ons mee te delen over de inname van boeddhistische plaatsen door benden salafisten die de tempels in brand steken en de beelden van Boeddha vernielen of onthoofden. Dit was on langs het geval, op 29 september, in de stad Ramu en de omliggende dorpen, dicht bij Cox’s Bazar, in de Golf van Bengalen. Elf houten tempels werden in as gelegd, waarvan twee die drie eeuwen oud waren. En die geweldplegingen hebben zich uitgebreid tot Patria, dichter bij Chittatong, waar de boeddhistische aanwezigheid tamelijk dichtbevolkt is. Dan is het de beurt geweest van Ukhia, van Teknaf, altijd in het zuidoosten van het land, niet ver van de grens met Birma. De aanslag op de harmonie tussen gemeenschappen heeft hier veel individuen gewond die behoren tot het milieu van de liberale moslims. Deze miskenning van het anders zijn van de boeddhisten heeft een gedicht van protest opgewekt dat opnieuw glorie geeft aan Boeddha geschreven door Kaiser Haq, één van de dichters die ik ontmoet heb in Dacca. Tijdens een zitting van openbare lezing, heb ik aan een groot aantal boeddhistische evocaties herinnerd in de moslimtraditie bij middeleeuwse auteurs. Al deze auteurs van de 10de en 11de eeuw tonen zich meer openstaand voor het anders zijn, meer nieuwsgierig naar de andere toe, meer in staat het verschil te horen, meer pertinent om het functioneren van de vreemde geloofsovertuiging te vatten, en de eigenheid van haar ritussen en haar voorstellingen, dan onze hedendaagse salafistische wahhabieten die ons hun fanatieke en exclusieve visie willen opdringen. Na een dergelijk weer oproepen, heeft de lezing van het gedicht van Kaiser Haq een duidelijke evidentie verworven die de overtuiging van de aanwezige luisteraars bekrachtigd heeft doorheen de verscheidenheid van hun opinies.
De opname van een dergelijke gedachte stelt ons terug voor de complexiteit en oriënteert ons naar het in vraag stellen, zij keert ons af van kant enklare antwoorden. Dat zijn de voorwaarden die ons op de weg van de vrijheid leiden en van de erkenning van degene die noch uw overtuigingen noch uw geloof deelt. |
Door deze vier punten te erkennen (die door de salafisten verworpen worden), zullen wij in staat zijn een alternatieve uiteenzetting op te bouwen bedoeld tegen het wahhabitisch voornemen, om dit te weerleggen en het project ervan te weigeren.
Het betreft hier een “tegen-uiteenzetting”, volgens het woord gebruikt door een denker uit Bangladesh, professor Imtiaz Ahmed, samen met wie ik heb deelgenomen aan een openbaar gesprek in de Senate Hall van de universiteit van Dacca voor een gevarieerd en aandachtig publiek samengesteld door zowel wereldlijken als islamisten van goede aard zoals anderen met een salafistisch voorkomen. En de discussie met het publiek die op onze tussenkomsten en uitwisseling gevolgd is constructief en hartelijk geweest.
Na deze zitting, werden bakens geplaatst om vooruitgang te maken in de richting van deze alternatieve weg waarop het product van onze uitwisselingen zou moeten op weg gaan, wat zou kunnen geholpen worden door het oprichten van een netwerk dat het doek van de liberale moslims zou moeten weven, van Indonesië tot de Maghreb, zoals overal in de wereld, en hen aanmoedigen om zich te organiseren opdat hun landen geen gemakkelijke prooi zouden zijn in de klauwen van de islamisten.
Abdelwahab Meddeb
Le Monde 15/12/12 |
D.F. (Vertaling)
Artikels van deze auteur
- “De theologie na Veritatis Gaudium in de Middellandse Zeecontext"
- Drie studenten uit Kameroen “ambassadeurs” van de Kerk van Algerije
- De Paus gunstig voor een dialoogtheologie rond de Middellandse Zee
- De katholieken en het klerikalisme
- Gebed voor Zuid Soedan
- [...]
Webmaster
Artikels van deze auteur
- “De theologie na Veritatis Gaudium in de Middellandse Zeecontext"
- «La théologie après Veritatis Gaudium dans le contexte méditerranéen»
- Een humaan alternatief voor de inbewaringstelling van migranten
- Une alternative humaine à la détention de migrants
- Drie studenten uit Kameroen “ambassadeurs” van de Kerk van Algerije
- [...]