missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be
Algerië

School van het verschil 2013 (3de uitgave)

RELAIS PERES BLANCS - MAGHREB N°20 Oct.2013
donderdag 10 oktober 2013 door D.F. (Vertaling), Webmaster
  [vert]Op 24 augustus hebben we elkaar teruggevonden in het westen van Algerije in een stad met de naam Mostaganem. De bedoeling van die bijeenkomst was het delen, de uitwisseling, en vooral de ontmoeting met de andere verschillende. We waren een dertigtal studenten, van verschillende landen, talen en culturen. Zoals elke ontmoeting van dat type in Algerije, biedt de school van het verschil een ervaring van gemeenschapsleven. Voor deze derde uitgave, was er sprake van te debatteren over zeer interessante thema’s. Het was mijn eerste deelname en ik bewaar een mooie ervaring hieraan en mooie ontdekkingen betreffende mezelf en ook betreffende de anderen.[/vert]  
De nogal luchtige dagen hadden elk hun thema: een ervaring van het verschil werd verteld door één of meerdere studenten wat tamelijk origineel is en zeer instructief. De avonden, van hun kant, begonnen met een uur stilte en meditatie die men soms samen doorbracht om in alle harmonie te bidden ondanks onze verschillende culturen en godsdiensten. Wat is er volmaakter om in de aanwezigheid van de Heer te treden, zich aan Hem toe te vertrouwen en met Hem onze ongerustheden te delen evenals onze momenten van geluk beleefd in de loop van de dag ! Daarna volgde een eerder geanimeerde avond van spelen en diverse activiteiten.
  1. [marron]Eerste dag : De DIALOOG[/marron]
    - [vert]Samen leven[/vert]
    De eerste dag over het thema van de Dialoog, werd verdeeld in twee halve dagen. De eerste halve dag had als thema het samen leven en werd ons voorgesteld door één van de organisatoren van het “Festival du vivre ensemble à Canne”; festival dat verschillende godsdiensten samenbrengt (het judaïsme, het christendom, de islam…) zelfs de minderheden. Die beweging bestaat sinds meer dan twee jaar en bestaat erin dat elke gemeenschap op stap gaat vanuit zijn plaats van eredienst naar een punt waar al de gemeenschappen elkaar vervoegen om samen verder te stappen. De bedoeling hiervan is vooruit te gaan in de dialoog, elkaar te erkennen en het verschil te relativeren in vergelijking met wat er rondom is. Maar alles begint met de ontmoeting met de andere zonder vooroordelen.
    - [vert]De ontmoeting aandurven[/vert]
    Wat de andere halve dag betreft, hebben drie genodigden, onder wie een oude eremiet van Medea, ons hun ervaringen meegedeeld in verband met de ontmoeting. De ontmoeting aandurven: het ging hier over de ontmoeting met de andere verschillende, zoals wij dat allemaal waren in deze zaal. Hij heeft ons gesproken over wat er gebeurd is met de monniken van Tibhirine, hoe zij de dialoog met het Algerijnse volk beleefden. Dat was tegelijker tijd droevig en leerrijk maar dat was met de bedoeling ons te leren ook zelf dat volk tegemoet te treden. Eén van de genodigden heeft het volgende gezegd, om het belang van de verscheidenheid te betekenen: “Als God het had gewild, dan zou Hij ons in één enkele gemeenschap geschapen hebben, maar het is die verscheidenheid die Zijn wijsheid maakt en de rijkdom van de mensheid”.

  2. [marron]Tweede dag : KUNST - ECOLOGIE - NATUUR[/marron]
    De volgende dag, zeer interessant en vol creativiteit, liet vrije loop aan onze handigheid en aan onze verbeelding. Over het thema De kunst, de ecologie en de natuur zijn we begonnen met handwerken, wat ons een nieuwe visie heeft gegeven op de fysische inspanning. Er was een vrolijke, amusante en “werkende” sfeer. Voor het tweede deel van de dag werd ons voorgesteld onze creativiteit te laten spreken ook door zeer ecologisch te zijn. Het belang van de ecologie werd onderstreept: de natuur beschermen tegen wat haar kan verwoesten, het recycleren gebruiken. Een film heeft ons geholpen heel wat bij te leren over het belang van het recycleren en wat er gebeurt met objecten die gerecycleerd werden en niet gerecycleerd werden. Dan heeft onze immense creativiteit zich uitgedrukt door verschillende vervaardigingen (oorbellen, bloempotten, fotokaders) gemaakt met gerecycleerde objecten. Dat was zeer verrijkend.

  3. [marron]Derde dag : De SOCIALE NETWERKEN[/marron]
    De derde dag, over De sociale netwerken, een thema dat zeer actueel is voor de jongeren, heeft ons sterk getekend. Pater Mariusz, uitgenodigd om met mij dit thema voor te stellen, heeft gesproken over de geschiedenis van de communicatie en de evolutie van de media.

    We hebben ook gesproken over de invloed van de sociale netwerken op de jongeren, over de noodzaak goed te weten hoe zich hiervan te bedienen en vooral over de verantwoordelijkheid van de volwassenen bij de sociale opvoeding van de jonge adolescenten. De noodzaak is voor ons geweest te begrijpen wat ons aantrekt en ons soms afhankelijk maakt. Samen hebben we kunnen zien wat de verschillende daden op de sociale netwerken als weerslag konden hebben op ons dagelijks leven, of men volwassen of jong is, de noodzaak voor elkaar goed te zorgen is hierbij essentieel. Films, beelden en raadgevingen werden uitgewisseld en deden ons begrijpen dat het aan ons is te kiezen wat men doet, dat we vrij zijn en we ons moeten laten leiden door de groteren zoals we op onze beurt de kleineren moeten gidsen in deze wereld waar de technologie en de “cyber gemeenschap” dagelijkse kost worden.

  4. [marron]Vierde dag : De MODERNE SLAVERNIJ[/marron]
    Na een dag op internet en de sociale netwerken, zijn we de volgende dag bezig geweest met andere types van netwerken. Dat zijn de trafieken en uitbatingen van allerlei aard: menselijke trafiek, prostitutie, kindsoldaten, seksuele misbruiken, opofferingen van kinderen… Het object van de dag was De moderne slavernij, een onderwerp dat zowel gevoelig als pertinent was betreffende alle vlakken van de samenleving. Pater Jones, gelast met het bezielen van dit onderwerp, heeft ons onderhouden over de kwestie van de rechtvaardigheid, de vrede en de dialoog. Hoe het aanpakken om een klimaat van rechtvaardigheid en vrede weer in te stellen tegenover die verschillende onrechtvaardigheden ? Hoe concrete oplossingen daarvoor ? Wat doen onze godsdiensten ? Waarmee moet men beginnen ? En welke is mijn boodschap vandaag ? Even zoveel onderwerpen waarover we uitgewisseld hebben, want wij zijn allen getuigen geweest van om ’t even welke onrechtvaardigheid.

    We hebben dan het belang begrepen van de dialoog en de goede verstandhouding onder elkaar. We moeten ons dus verenigen om elke vorm van onrechtvaardigheid te bestrijden.

  5. [marron]Vijfde dag : MOSTAGANEM[/marron]
    Op de vooravond van ons vertrek naar onze verschillende wilayas (prefecturen), werd een mooie uitstap georganiseerd in de stad Mostaganem. We hebben de stad ontdekt, haar geschiedenis en haar geloofsovertuigingen. Na die mooie wandeling hebben we een moskee bezocht en nog andere plaatsen. en in de namiddag zijn we er teruggekeerd voor enkel uren ontspanning op het strand. We hebben dan een moment van vreugde, van ontspanning en van plezier met elkaar gedeeld.

    Wat prachtig was, is dat we op die momenten allemaal dezelfde zijn, terwijl we ons vermaken en lachen als kinderen. ’s Avonds was er een afscheidsfeestje dat ons toeliet nog meer te delen met elkaar. Opvoeringen van dansen, van liederen, van diverse perspectieven verrijkten onze avond en getuigden van het geluk dat we gehad hebben elkaar weer te vinden. Zoals in elke school, hebben we diploma’s gekregen als getuigenis dat we erin geslaagd zijn de andere verschillende te ontmoeten. De avond werd beëindigd in alle kalmte en bood de plaats voor de uitdrukking van onze gevoelens. Op de meest onschuldige wijze mogelijk deelden we tranen van vreugde en droefheid want dit avontuur samen liep ten einde maar opende tegelijker tijd andere perspectieven.

Een onvergetelijke ervaring over actuele thema’s, tijden van uitwisseling, van ontdekking en van lachen tussen zeer verschillende personen, dat is het wat ik beleefd heb in de school van het verschil deze zomer. Ik heb dan begrepen dat we helemaal niet zo verschillende waren, want we aanbidden één God van liefde en we delen dezelfde overtuiging van vrede in de wereld en dat is me ruimschoots voldoende.

Yadine Alama Ombiomi, deelneemster,
Studente uit Kameroen
Derde jaar Financiën en Comptabiliteit
aan de universiteit van Tizi-Ouzou
 

[bleu marine]Ziehier ook[/bleu marine] “Voorstel van de School van het Verschil” door Jose Maria Cantal


Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 203 / 1154678

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen Afrika  De activiteit van de site opvolgen Algerië   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License