missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

Lignes de fracture N°82 Breuklijnen

Mai - Mei 2014
mercredi 4 juin 2014 par J.V.

 Les autorités de l’islam condamnent Boko Haram

L’enlèvement de jeunes lycéennes nigériannes par la secte Boko Haram a été unanimement condamné par les autorités religieuses de l’islam. L’Union mondiale des savants musulmans, dans un message écrit, a rejeté tout lien entre ces actes criminels et l’islam.

Depuis plus d’un mois, 200 lycéennes nigériannes ont été enlevées par le groupe armé Boko Haram, qui a promis de les réduire en esclaves ou de les vendre. Les condamnations n’ont cessé de pleuvoir depuis l’annonce faite de cet enlèvement, par les opinions publiques mondiales. Mais on attendait une prise de position ferme des institutions de l’islam internationales. C’est chose faite ! Après les condamnations de l’université d’al-Azhar en Egypte, c’est l’Union mondiale des savants musulmans qui a exprimé son indignation et sa ferme condamnation qualifiant les faits “d’action criminelle, interdite en islam” relevant de la « perversion sur Terre ». « L’islam n’a rien à voir avec ces actions-là » a précisé l’éminente institution qui a appelé « à la libération immédiate de ces jeunes filles ». En France, le Comité du 15 mars, issu de l’UOIF a, par la bouche de son secrétaire général Hassan Safoui, qualifié le groupuscule terroriste de « secte synonyme de rapts, de massacres, de vandalismes », tout en soulevant des interrogations. « Des questions réelles sont à poser sur la main qui arme et finance ces groupes. A qui profitent donc ces crimes ? », a-t-il écrit dans une tribune publiée par Oumma.com. Pour autant, l’information allant plus vite que les condamnations, de nouveaux forfaits auraient été commis par Boko Haram. Bilan : 300 morts, d’après Le Monde.

(Fouad Bachri)
Voir aussi ARCRE Bulletin n° 76 du 15-05-2014
 

 Belgische Syriëstrijders zijn kalifaatstrijders

De droom van de Belgische Syriëstrijders

Na de start van de Arabische Lente was het idee dat de opstand in Syrië een voorbode zou kunnen zijn voor het herstel van het kalifaat ondenkbaar. Ondertussen wappert de zwarte vlag van de ’Islamitische Staat van Irak en de Levant’ in de islamitische wereld. De voorbije maanden verwierf de aan al-Qaida gelieerde groepering controle over strategische posities in belangrijke steden in de provincie al-Anbar, dat een derde van het Iraakse grondgebied beslaat. Het ultieme doel is om al-Anbar en delen van Syrië te veroveren en het kalifaat te stichten.

Dit streven naar een nieuw kalifaat laat Belgische moslimjongeren niet onberoerd. Met volle overgave vertrekken ze naar Syrië om die droom te verwezenlijken. Hun motto luidt : ’De overwinning of het martelaarschap’. De overgrote meerderheid van de Belgische Syriëstrijders sloot zich ondertussen bij ’Islamitische Staat van Irak en de Levant’ aan. De Belgische Syriëstrijders geloven dat de val van het Ottomaanse rijk tot dictatoriale regimes in de islamitische wereld heeft geleid. Nog nooit controleerden jihadisten, die voor het kalifaat vechten, zoveel gebied als nu. De jihadisten die onlangs hun intrede deden in Abu Ghraib staan op slechts 32 kilometer van de poorten van Bagdad.

Belgische moslimjongeren vertrekken naar Syrië om het leger van al-Mahdi, de Verwachte Verlosser, te vervoegen die samen met Jezus het onrecht in het Midden-Oosten zal bestrijden. Een leger onder leiding van Imam al-Mahdi zal ervoor zorgen dat de zwarte vlag in Damascus wappert. Een rijk der rechtvaardige kaliefen zal gevestigd worden en niemand zal dat leger kunnen stoppen. Ook Jeruzalem zal veroverd worden.

Belgische Syriëstrijders staan te springen om deel te kunnen nemen aan die strijd. ’We vechten in Syrië en alle ogen zijn gericht op Jeruzalem’, aldus een luidkeels roepende Vlaamse Syriëstrijder. Syrië brengt de jihadisten dus dichter bij het uiteindelijke doel. Een Vlaamse Syriëstrijder deelde me onlangs nog mee dat een medestrijder een zelfmoordaanslag heeft uitgevoerd in Irak. Vlaamse Syriëstrijders vechten ook in Irak, hoe kan je dan nog over Syriëstrijders spreken ?

In Syrië verzamelen buitenlandse jihadisten zich om de islamitische wereld één te maken. De term Syriëstrijders is dus achterhaald want zij geloven niet in de koloniale grenzen die door de Britten en de Fransen werden bepaald.

Jihad beantwoorden met jihad

Jihad betekent veel moeite doen om iets te bereiken. In tegenstelling tot de jihad tegen het zelf (tegen je eigen begeerten en lage verlangens) die door islamitische theologen beschreven wordt als de grote jihad, wordt de gewapende jihad als de kleine jihad beschouwd. De grote jihad wordt ondermeer met het hart gevoerd. Het streven naar goede daden, kennis en welvaart wordt aangespoord.

De gewapende jihad in reactie op onrecht wordt onderworpen aan strikte voorschriften waarbij ondermeer het doden van onschuldigen als een groot onrecht wordt beschouwd. De grootste daad van barmhartigheid die een mens kan nastreven is jihad met jihad beantwoorden. Vergeving en het streven naar rechtvaardigheid krijgt dan de voorkeur op de gewapend jihad. Hoe kun je de aanslagen op onschuldige burgers nog verheerlijken als moslim ?

’We zullen de gewapende jihad blijven voeren totdat de onderdrukte moslims bevrijd zijn en de bezette landen onder de vlag van de islam verenigd zijn’, aldus een Vlaamse Syriëstrijder. Het gaat dus niet per se om kansarme jongeren uit achtergestelde buurten, maar om moslimjongeren met een bepaalde ideologische overtuiging.

Het streven naar een islamitische staat of een kalifaat maakt vele moslims blind, want is het doel van ons geloof niet om liefde en barmhartigheid te stimuleren en hoe rijm je dat met geweld ?

Zijn de volgende verzen niet een belangrijk deel van de geloofspraktijk voor gelovige moslims ? ’Er is geen dwang in de godsdienst.’ (2:256) En : ’Wij hebben jou (O Muhammad) slechts gezonden als een barmhartigheid voor de werelden.’ (21:107) ’O mensheid, Wij hebben jullie geschapen uit een man en een vrouw en Wij hebben jullie tot volken en stammen gemaakt, opdat jullie elkaar leren kennen.’ (49:13) Deze citaten tonen aan dat God verscheidenheid heeft geschapen, maar sommige moslims willen die helaas door hun hardnekkige focus op hun eigen idealen en dromen vernietigen.
Ook gelovige Joden zeggen dat de wereld op drie pijlers rust : de studie van de Thora, de liturgie en de barmhartigheid.

En in de Bijbel kun je het volgende lezen : ’Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.’ (Matteüs 5:7) Daarom stel ik voor dat iedereen de spirituele verlossing in zichzelf nastreeft en zich minder focust op de misleidende en verlammende focus op wat zich buiten onszelf bevindt.

Montasser AlDe’emeh, onderzoeker aan KU Leuven en UAntwerpen (extraits)
 

Mots-clés

Accueil | Contact | Plan du site | | Statistiques du site | Visiteurs : 221 / 652263

Suivre la vie du site fr  Suivre la vie du site Belgique  Suivre la vie du site J.P.I.C.   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site réalisé avec SPIP 3.0.26 + AHUNTSIC

Creative Commons License