missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be
Paus Franciscus

– Ons gemeenschappelijk huis beschermen 1

Netzwerk Afrika Deutschland (NAD) www.netzwerkafrika.de – AEFJN http://aefjn.org/
zondag 20 september 2015 door D.F. (Vertaling), Webmaster

“Laudato Si” – Over het beschermen van het gemeenschappelijk huis

Met zijn Encycliek, heeft Paus Franciscus met kracht aan de gedachtenis van de Kerk en van de mensheid één van de centrale problemen van onze tijd opgeroepen, namelijk de klimaatsverandering en de voorzienbare catastrofale gevolgen ervan. Zes maanden vóór de topconferentie van de UNO in Parijs over het klimaat, wil hij zo de regeringen van de wereld uitdagen tot een akkoord te komen over de noodzakelijke globale doelstellingen voor het klimaat. Nochtans, is de belangstelling van de Paus niet op de eerste plaats voor het klimaat, maar eerder voor de rechtvaardigheid : de rechtvaardigheid voor de armen, die ook de meest kwetsbaren zijn; de rechtvaardigheid voor de komende generatie; de rechtvaardigheid voor de schepsels van God. De Paus maakt een radicale kritiek van het “techno-economisch paradigma” van vandaag dat de natuur gebruikt als een onuitputtelijke bron van grondstoffen om verder een luxueuze levensstijl te bevorderen voor een minderheid zonder de noodzakelijke tekorten voor het leven van de armen te erkennen. Naar het voorbeeld van de heilige Franciscus van Assisi, stelt hij ons een verschillende visie voor van de schepping en een spiritualiteit van eenvoud die haar vreugde vindt in de kleine dingen van het leven.

AEFJN en NAD, de antenne van Duitsland, bieden ons een reeks overwegingen voor over de belangrijkste thema’s die terugkomen doorheen heel de Encycliek : “

  1. de innige relatie tussen de armen en de broosheid van de planeet ;
  2. de overtuiging dat alles verbonden is in de wereld ;
  3. de kritiek van het nieuwe paradigma en de machtsvormen die voortvloeien uit de technologie ;
  4. de uitnodiging om andere manieren te vinden om de economie en de vooruitgang te verstaan ;
  5. de waarde eigen aan elk schepsel ;
  6. de menselijke betekenis van de ecologie ;
  7. de noodzaak van oprechte en eerlijke besprekingen ;
  8. de zware verantwoordelijkheid van de internationale en de lokale politiek ;
  9. de cultuur van de achteruitgang en het voorstel van een nieuwe levensstijl. (Laudato Si 16)
Als hij dit doet verwijst de Paus naar de opvattingen van wetenschappers, van filosofen, van theologen en van sociale organisaties. Zo laat hij zich inspireren door zijn voorgangers de Pausen Johannes-Paulus II en Benedictus XVI, door de Patriarch Bartholomeus en vooral door zijn patroonheilige, Franciscus van Assisi.
  Sint Franciscus is een mysticus en een pelgrim die met eenvoud leefde en in een heerlijke harmonie met God, met de anderen, met de natuur en met zichzelf. In hem, ziet men in hoever de onafscheidelijkheid bestaat tussen de zorg voor de natuur, de rechtvaardigheid tegenover de armen, de inzet voor de samenleving en de innerlijke vrede.” (LS 10)
Vele uitdrukkingen van “Laudato Si” sluiten nauw aan bij de wijsheid van de Afrikaanse culturen, enkele citaten van de dichter uit Zimbabwe Chenjerai Hove, die onlangs overleden is, tonen dit goed aan.

 [1]

[1“De Natuur staat onder de hoede van de Gemeenschap van de Levenden en van de Doden. Deze Gemeenschap is het Zegel van de Beschutting.” (Chenjerai Hove)


Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 98 / 602922

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Hedendaags geloof   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.21 + AHUNTSIC

Creative Commons License