missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

Groen Blad - November 2015

woensdag 4 november 2015 door D.F. (Vertaling), G.Verbist, mafr.
“Weeskind van zijn geschiedenis,
opent de hedendaagse islam zich voor alle waanzinnigheden”
(uittreksels)
 
Door Rachid Benzine, Franco-Marokkaan, onderwijst in Aix-en-Provence en in de UCLouvain. Hij prijst een kritische en open werk aan over de Koran.
 

De Koran is gestabiliseerd en op schrift gesteld tussen het midden en het einde van de 7de eeuw, in de tijd van het opbouwen van de Koepel van de Rots in Jeruzalem die verzen van de Koran inhoudt ingeschreven in de mozaïek van de kooromgang. Het is een ontegensprekelijk chronologisch merkteken. De macht is die van de Omeyyaden van Damascus, een dynastie met Mekka als oorsprong van de stam van Muhammad.

Er is de ‘sîra’ (een vorm van biografie van de Profeet).
Deze geschiedenis is een bestel van de Abbaside dynastie die de macht nam in 750… Het is vanaf dat moment dat de islamgodsdienst zich begint op te bouwen. De juridische scholen beginnen zich op te stellen in verschillenden gebieden.

De ‘hadith’ en de ‘sunna’. Vertrekkend vanuit de ‘sîra’, produceren de gelovigen de ‘woorden van Muhammad’ als model. Dat zal de profetische overlevering worden die tegelijkertijd haddith en sunna van de Profeet zal genoemd worden (model van het sunnisme). Deze teksten voortgekomen uit de juridische overlevering of helemaal legendarisch worden beschouwd aan alles te beantwoorden zowel op het vlak van het ritueel als van het leven in de maatschappij… wat klaarblijkelijk niet het geval van de Koran was.

Dit imposante corpus is nooit het voorwerp geweest van een werkelijke kritische historische studie. Het wordt spijtig genoeg op hetzelfde vlak van validiteit geplaatst als de Koran en de gelovigen geloven daarin de antwoorden te vinden die de Koran hen niet oplevert.

De Sjiieten hebben eveneens een corpus van woorden toegeschreven aan Muhammad die verondersteld worden authentiek te zijn in het sjiisme.

In Saoudi Arabië – De wahhabitische ideologie, die sinds een veertigtal jaren elke historische lezing blokkeert, richt verwoestingen aan. Zij heeft haar invloed tientallen keren zien groeien sinds de komst van internet.

De kritische geschiedenis van de islam is gemaakt geweest, soms in de pijn, maar zij bestaat. Dat is niet spijtig wel het geval van de hedendaagse islam in zijn betrekking met zijn sacrale referentieteksten, of het nu de Koran zij of de Overlevering. De hedendaagse islam is dus het weeskind van zijn geschiedenis wat de deur wijd open zet voor allerlei waanzinnigheden.

De gewelddadige passages van de heilige teksten moeten teruggebracht worden naar hun context van oorsprong.

Hoe aan de jongeren deze gewelddadige passages uitleggen ?
Men moet hen onderdompelen in de geschiedenis vanuit de teksten zelf terwijl men hun toont dat het eerste woord gericht was tot mensen die leefden in een maatschappij die niet de hunne was. Dat is een werk van lange adem.

Vanwaar komt het actuele radicalisme ?
De oudste wortels van de huidige frustraties lopen terug tot de val van het Ottomaanse Rijk en tot die van de kolonisatie… De actuele crisissen, kortweg sinds de schepping van Israël, hebben nieuwe frustraties gevoed gekeerd naar de terugkeer van de verloren Arabische grootheid. Sinds een veertigtal jaren heeft het religieuze de opvolging genomen van het nationalisme, hierin ruim geholpen door de uitbreiding van de wahhabitische ideologie.

(lalibre.be 13.10.15.)
 

  • “De ware jihad voor de jongeren is die van het sociale welslagen” zo verklaart Anouar Kbibech, voorzitter van de CFCM (Franse Raad voor de Moslim Cultus)
  • “Ik ben ervan overtuigd dat de mensheid pluralistisch is. En als wij beweren de waarheid te bezitten of spreken in naam van de mensheid, dan vervallen we in het totalitarisme en de uitsluiting.” (+Mgr. Claverie)
  • “Elke godsdienst draagt in zich de kiem van mogelijke totalitarismen.” (+Mgr. Claverie)
  • “Urgentie geleidelijk aan een Europees moslim bewustzijn te doen opkomen en instellingen die aan de islam de mogelijkheid bieden zich in te leven en zich in te denken in de Europese context.” (Christophe Roucou, Frankrijk)
G.Verbist, mafr.
van de GROEP RENCONTRE
 

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 92 / 619412

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.21 + AHUNTSIC

Creative Commons License