Homepagina > België > Dialoog
DIALOOG & ONTMOETING - Augustus 2018
- “ We moeten leren samenleven als broeders,
anders zullen we sterven als idioten”.
Martin Luther King.
- “ Er was een tijd
dat ik iedereen die niet tot mijn geloof behoorde, afkeurde.
Nu is mijn hart zo groot geworden
om alle vormen aan te nemen :
een weide voor de gazellen,
een klooster voor de monniken;
een tempel voor de goden, een Kaba voor de moslims;
een boekrol van de Thora …
Mijn geloof is het geloof van de liefde.
Welke route de karavaan der liefde ook volgt,
die richting zal ook het pad van mijn geloof zijn”.
Ibn Arabi.
[marron]‘ Kardinaal Jean-Louis Tauran is gestorven op 5 juli.[/marron]
Diplomaat van de onmogelijke dialoog. Hij heeft steeds positief de dialoog aangepakt met de niet-christenen. Vooral met de moslims.
[marron]Gebedsontmoeting voor vrede in het Midden-Oosten met de paus te Bari..[/marron] (7 juli)
Bijeenkomst met patriach Bartholomeos I, met de Koptische patriarch Tawadros II, de Russisch-orthodoxe metropoliet Hilarion en andere leiders van christelijke gemeenschappen van het Midden-Oosten.
Deze gebedsbijeenkomst weerspiegelt de bezorgdheid van de paus voor de christelijke gemeenschappen in deze regio.
Deze dag van ontmoeting en gebed weerspiegelt de christelijke diversiteit in het Nabije Oosten.
De keuze van Bari is symbolisch. Er zijn de relieken van Sint-Nicolaas van Myra, die ook door orthodoxen sterk worden vereerd.
“Deze ontmoeting stelt ons in staat om ons visioen over vrede in het Midden-Oosten met elkaar in overeenstemming te brengen”.
“Bari stuurt een signaal van solidariteit naar christenen in het Midden-Oosten. De bondgenoot van het geloof is niet het geweld, maar de vrede” zegt Kardinaal Kurt Koch.
De Kardinaal is ervan overtuigd dat dit in alle geval een historische bijeenkomst is geweest.
(Kerknet juli) |
[marron]‘KERK in Vietnam [/marron]
In het midden van de 16de eeuw hebben Europese missionarissen het katholieke geloof naar Vietnam gebracht. Onder druk van de Franse koloniale heerschappij werd het geloof verbreid.
Bij de deling, in 1954, in Noord-en Zuid Vietnam, kozen 650 000 katholieken en meer dan 70% van de priesters, te gaan leven in Zuid Vietnam. De tot 300 000 gelovigen ingekrompen kerk in het noorden werd door de communisten als ideologische vijand vervolgd.
Tegenwoordig zijn er in Vietnam 27 bisdommen. Meer dan 80% van de bevolking rekent zichzelf tot een godsdienst. 8% is boeddhist, 7% katholiek.
De religiositeit in het alledaagse leven is vaak een mengvorm van verschillende religieuze tradities.
Geloven onder socialistische vlag : de seminaries en noviciaten zijn vol, evenals de vieringen op zondag. Godsdienstvrijheid, zoals vastgelegd in de grondwet, bestaat in Vietnam echter alleen op papier.
(KERKWERELDWIJD Nl. juli 2018) |
[marron]BOEK[/marron]
![]() |
|
De auteur noemt zichzelf een cultuurchristen. In onze landen was het christendom 1500 jaar de dominante cultuur.Wat doen wij met die erfenis ? En wat hebben wij ermee gedaan ?
Het verdwijnen van de verzuiling voelde voor een hele generatie als een bevrijding uit een knellend keurslijf. Geloof en religie hebben afgedaan.
Zo is er een leegte ontstaan aan belangrijke waarden en normen. Daar zijn de populisten handig op ingesprongen. Zo vond het zijn weg in de politiek.
Vaak wordt het echter gebruikt om zich af te zetten tegen een andere religie, de islam.
G.Verbist, mafr. |
G.Verbist, mafr.
Artikels van deze auteur
Trefwoorden
- Dialoog en Ontmoeting
-
Paix - Vrede
- Israël-Palestine : les ordinaires catholiques de Terre Sainte proposent une “nouvelle voie”
- Israël-Palestina : de katholieke ordinarii van het Heilig Land stellen een « nieuwe weg » voor.
- CENTRE DES JEUNES SELAM
- Christenen en moslims : de broederlijkheid bevorderen
- Chrétiens et musulmans : promouvoir la fraternité humaine
- Prière - Gebed
- Proche-Orient - Nabije Oosten
- Vietnam