missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

Feuilles Vertes 02-11

ANNEXE Nuntiuncula n°666 – Februari 2011.
dinsdag 15 februari 2011 door G.Verbist, mafr.

- Film « Des hommes et des dieux »

Réflexion et interpellation – Hermeneutische knooppunten
  • Que faisaient ces moines à Tibhirine en Algérie ?
  • Dans quels enjeux politiques ont-ils été pris ?
  • Quels étaient leurs liens avec le village ?
  • Pourquoi finalement sont-ils restés à Tibhirine ?
  • Comment leur choix nous interpelle ?
    El Kalima, n°88, p.34.
    DVD de ce film en vente à partir du 23 février 2011 (FNAC)
     

De Thomas-website van de faculteit van Godgeleerdheid KULeuven, publiceerde volgende hermeneutische knooppunten nopens deze film:

  • Moesten de trappisten van Tibhirine, ondanks alle gevaren, in het klooster blijven, dicht bij de plaatselijke bevolking, of waren ze beter op de vlucht geslagen?
  • Getuigt de keuze van de trappisten van wereldvreemdheid en blind idealisme of van een grenzeloos geloof?
  • Wat heeft de trappisten ertoe gedreven om ondanks alles het klooster trouw te blijven?
  • Waar ligt de grens tussen opkomen voor het goede en fatalistisch martelaarschap?
  • Is vrede en geweldloos verzet een krachtig genoeg tegengif voor geweld en oorlog?
  • Is de prijs die de zeven trappisten moesten betalen(met hun eigen leven) in verhouding met de resultaten en de ‘boodschap’ hiervan?
  • Moet men in de interreligieuze dialoog vooral oog hebben voor verschillen of voor de gelijkenissen tussen de levensbeschouwingen?
  • Zijn er gevaren verbonden aan het overbeklemtonen van de verschillen en/of aan het sterk benadrukken van de gelijkenissen?
  • Is de droom van de trappisten van Tibhirine, dat samenleven tussen verschillende religies mogelijk moet zijn, realistisch of te optimistisch?

 

 

- INTERRELIGIEUZE DIALOOG :

Al-Azhar Instituut (Kaïro) bevriest dialoog met het Vaticaan.

Het centrum van islamitische geleerdheid voor de soennieten, bevriest de halfjaarlijkse bijeenkomst met het Vaticaan voor onbepaalde tijd, omdat de Paus opmerkingen maakt over ’de onderdrukking van niet-moslims door moslimstaten in het Midden-Oosten’. Het Vaticaan zegt in een reactie dat het geïnteresseerd blijft in de voortzetting van de dialoog.

(AFP)
 

Hervorming nabij?

Sinds de verbreking van de gesprekken tussen de universiteit Al-Azhar in Kaïro en het Vaticaan (in januari) wordt steeds nadrukkelijker gesproken over een crisis van de islamitische-christelijke relaties. De Franse krant ’La Croix’ waarschuwt echter voor overdrijving. De krant verwijst naar enkele recente initiatieven en beklemtoont dat Al-Azhar zeker niet van plan is de dialoog stop te zetten. Er bestaat een voorstel van een groep geleerden uit Saudi Arabië, Jordanië, Libanon, Palestina en Syrië die een fatwa (juridische consultatie) willen uitvaardigen dat stelt dat het volgens de sharia even erg is om een christen of een kerk aan te vallen als een moslim of een moskee. Een andere groep geleerden van Al-Azhar drongen dan weer aan op een modernisering van de islam. Zij vinden dat de Hadith (uitspraken toegeschreven aan de profeet Mohammed) opnieuw bestudeert moet worden, dat het concept jihad duidelijker omschreven kan worden en het huwelijksrecht herzien.

(Kerknet.9.2.11)
 

Europa en de godsdienstvrijheden

Op 31 januari 2011, te Brussel, discusieerden de ministers van Buitenlandse Zaken van de Europese Unie over de bescherming van de religieuze vrijheden in de wereld. De reden daartoe was de recente aanvallen op christenen in Egypte en in Irak. Italië, gesteund door Frankrijk en Polen, hebben getracht expliciet de ’christenen’ te vermelden. Tevergeefs echter. Het Verenigd Koninkrijk, en speciaal Zweden, waren er tegen, zeggende dat dit een ’wereldschok’ zou teweegbrengen. Spanje, Duitsland, Portugal, waren bereid het voorstel van Italië te steunen. Maar er moest een algemeen akkoord zijn. Een commissie zal dit probleem opvolgen.

(La Croix.01.02.11)
 

Pater Lombardi (Pers van het Vaticaan) zegt :

“ Sinds Vatikaan II is het voor de Kerk een evidentie: de religieuze vrijheid is een fundamenteel recht voor ieder persoon. Het gaat er dus niet enkel om de katholieken en de christenen te verdedigen, maar wel alle godsdiensten en levensbeschouwingen... dus zowel waar christenen in de minderheid leven, als minderheden die leven in het Westen waar er een zekere negatieve onverschilligheid heerst tegenover godsdiensten.”

(La Croix.01.02.11)
 

- VERENIGD KONINKRIJK:

Sayeeda Warsi (van Pakistaanse origine) is medevoorzitser van de Conservatieve partij. Ze laakt de islamofobie . Volgens Warsi, de eerste moslima ooit in de Britse regering, zijn vooroordelen tegen moslims gemeengoed geworden in het Verenigd Koninkrijk. Zo kan men op de werkvloer in de fabriek horen: “Maak jullie geen zorgen, de nieuwe werkkracht is moslim, maar het is een ’softe’ moslim”. En op de school zeggen de kinderen: “De buren zijn moslim, maar eigenlijk vallen ze wel mee.”

Volgens een recente studie wonen er op dit moment ongeveer 2,9 miljoen moslims in het Verenigd Koninkrijk.

(AP) (De Standaard)
 
G.Verbist, mafr.
van de GROEP RENCONTRE
 

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 98 / 609661

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.21 + AHUNTSIC

Creative Commons License