Homepagina > België > Dialoog
Een moslim wereldlijkheid ?
[marron]Mohamed Talbi (denker, geschiedkundige en islamoloog) beschrijft in Jeune Afrique van 9.10.2011 hoe een grondwet mogelijk is die een moslim wereldlijkheid geeft.[/marron] |
[vert]Fundament en rechtvaardiging[/vert]
[bleu marine]In de grondwet van Medina[/bleu marine]
De eerste in de wereld die geschreven werd. Deze werd onderhandeld door de Profeet in het jaar 1 van de hedsjra, tussen al de sociale instellingen van de Stadstaat, polytheïstische, joodse en moslim. In de 47 artikels ervan, is er nergens sprake van een Staatsgodsdienst. Het betrof hier een wereldlijke Grondwet.
[bleu marine]In de Koran.[/bleu marine]
Is er geen wetboek, noch een Grondwet. Het is het “Boek van het Uur”, een oproep tot alle mensen, overal op aarde, waar ook zij zich bevinden, in Het Oosten of in het Westen, opdat elkeen van hen individueel zijn heil zoekt, onafhankelijk van het regiem waaronder hij leeft.
Deze verzekert aan alle mensen de gewetensvrijheid: “Geen dwang op het gebied van de godsdienst” zo zegt de Koran. En ook: “Oh, gij gelovigen ! Houdt u bezig met uw eigen zaken. Brengt geen enkel nadeel toe aan degene die afdwaalt, als ge op de goede weg bent”; “Indien uw Meester dat had gewild, dan zou hij van alle mensen één enige gemeenschap gemaakt hebben. Welnu, zij zullen nooit ophouden te leven in de verscheidenheid.”
[vert]De enige hindernis voor de wereldlijkheid komt uitsluitend van de charia.[/vert]
De charia heeft geen enkel fundament in de Koran.
De menselijke fabricatie is relatief recent, zij verplicht geen enkele moslim in geweten. Alleen de Koran verplicht. De eerste korte inhoud gewijd aan de charia is de Kitâb al-Umm, van Shâfi’î, gestorven in 804. Eerder, ’t is te zeggen gedurende bijna twee eeuwen, hadden de moslims geleefd zonder charia. Ze zouden deze dus opnieuw kunnen laten vallen, en zouden zich er des te beter bij voelen dan onder de zware lasten van de Geschiedenis; door de hukm al-ridda (de wet over de afvalligheid), die niet bestaat in de Koran, heeft de charia een terroristische vorm aangenomen die niet kan samengaan met de vrijheid en de democratie.
[vert]Mohamed Talbi besluit :[/vert]
Laten we deze princiepen toepassen en dan zullen we een moslim wereldlijkheid stichten, die alle vrijheden erkent en eerbiedigt, de mensenrechten, de democratie, en zo aan alle mensen een vredevolle en broederlijke samenleving zal verzekeren op onze planeet Aarde, waar elkeen op een vrije manier zijn eigen diversiteit beleeft.
D.F. (Vertaling)
Artikels van deze auteur
- “De theologie na Veritatis Gaudium in de Middellandse Zeecontext"
- Drie studenten uit Kameroen “ambassadeurs” van de Kerk van Algerije
- De Paus gunstig voor een dialoogtheologie rond de Middellandse Zee
- De katholieken en het klerikalisme
- Gebed voor Zuid Soedan
- [...]
Webmaster
Artikels van deze auteur
- “De theologie na Veritatis Gaudium in de Middellandse Zeecontext"
- «La théologie après Veritatis Gaudium dans le contexte méditerranéen»
- Een humaan alternatief voor de inbewaringstelling van migranten
- Une alternative humaine à la détention de migrants
- Drie studenten uit Kameroen “ambassadeurs” van de Kerk van Algerije
- [...]
Trefwoorden
- Droits humains - Mensenrechten
- Islam
- Laïcité - Laïcisme
-
Liberté - Vrijheid
- Eerste pelgrimstocht van de moslimchristelijke koppels in Yagma
- Premier pèlerinage des couples islamo-chrétiens à Yagma
- Godsdienstvrijheid : kardinaal Parolin betreurt “een voortdurend verval”
- Liberté religieuse : le cardinal Parolin déplore «une détérioration continue»
-
Acht jaren na de val van Ben Ali,
roept de aartsbisschop van Tunis om hulp