Ontmoeting met mensen met een andere cultuur en geloof, om ze met kennis en respect te benaderen
[vert]Als Joden, kristenen, moslims (in de historische volgorde van die godsdiensten), HEBBEN WIJ EENZELFDE GOD ? Een vlot antwoord, om praten overbodig te maken, is : “Ja, het is dezelfde zaak”! Een tweede makkelijk antwoord om er niet over te praten : “Ik, voor mijn part, geloof niet in God. Dus laat ik gelovigen zich daarover beraden.” Bij nadenken, de spraak zelf maakt het wat moeilijk : “Wij hebben HETZELFDE hemd.” – “Wij hebben DEZELFDE arts”. Het gaat dus wel over één enkele arts, dan wanneer het evident om twee hemden gaat.[/vert]
[vert]Een andere moeilijkheid voor de christen is zijn gevoel te kunnen God bereiken, hem aan- spreken in volle vertrouwen zoals een kind zijn vader (abba). Dat hij hem de baas kan zoals men zijn vader de baas kan als men merkt dat hij ziek is geworden, bedlegerig, stervend ! Een zo nabijë God voor de enen en een onbereikbare God voor de anderen. Waarvan sommigen liever beweren : een GANS-ANDERE God.[/vert]
[vert]Voor hen die deze vraag willen uitdiepen , hierbij enkele uittreksels uit de bedenking van een kristelijke religieuze die de dialoog tussen gelovigen van alle godsdiensten beoefent en doceert, vooral met moslims en joden in Frankrijk, te Marseille, in milieu’s van recente migratie.
[…….][/vert]
[marron] De mondialisering is ook religieus en spiritueel. Men is aanwezig bij een vernieuwd zoeken naar betekenis en spiritualiteit, dat de uitdieping bevordert van zijn eigen overtuigingen en de belangstelling voor vormen van spiritualiteit die tot dan onbekend waren.[/marron]
[marron]De Kerk roept ons vandaag op voor een interreligieuze dialoog onontbeerlijk voor een waar samenleven.[/marron]