missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be
Kenia

Een Keniaanse Franciscaan,
beste professor van de wereld !

AFRICANA, Junio 2019 – N°197
zaterdag 22 juni 2019 door D.F. (Vertaling), Webmaster

Een Keniaanse Franciscaan, Peter Tabichi, professor wiskunde en natuurkunde, heeft de Prijs ‘Global Teachers 2019 of theVarkey Foundation’ gewonnen, begiftigd met 1 miljoen dollars en die bestemd is voor opvoedkundige doelstellingen. Tabichi zal de Prijs overmaken aan de gemeenschap.

Peter Tabichi ontvangt de Global Teacher Prize tijdens een ceremonie in Dubai, gepresenteerd door acteur Hugh Jackman in aanwezigheid van Dubai’s kroonprins Hamdan ibn Mohammed Al-Maktoum.

Die professor wetenschappen heeft het Lyceum Keriko, te Twani, een klein dorp in de halfdroge zone van de vallei van de Rift, omgevormd door de slimme aanpak van verschillende projecten op het gebied van de wetenschappen en de wiskunde.

De sleutel van zijn welslagen in het domein van de scholing bevindt zich in de wetenschapclub die hij gesticht heeft, waarin hij de jongens aanspoort te experimenteren ondanks hun magere middelen. “De nieuwe generaties gaan geen zwakke verwachtingen hebben. Afrika gaat wetenschappers voortbrengen, ingenieurs en ondernemers die beroemde mensen zullen zijn in alle hoeken van de wereld, en de meisjes zullen een belangrijke rol spelen in dit verhaal”, zo kondigt hij aan. Zijn leerlingen hebben een methode bedacht opdat de blinden zouden kunnen zien, en zij hebben een plant gebruikt om elektriciteit te produceren.

Zij hebben ook een Prijs gewonnen van de ‘Royal Society of Chemistry’ van het Verenigd Koninkrijk, omdat zij een machine hebben uitgevonden die de energie van de planten en van de organische afval opslaat.

Zij hebben eveneens schooltuinen ingericht om het probleem van de voedselonzekerheid van de gemeenschap te helpen oplossen.

“Wij ontmoeten elkaar met de gemeenschap en wij zoeken creatieve oplossingen om het hoofd te bieden aan die uitdaging, door te telen wat zal dienen in de keuken. Het is een zeer droge zone, en dan zoeken we de planten uit die goed weerstand bieden in deze streken. Gedurende de weekends heb ik afgesproken met de mensen van de gemeenschap opdat zij zich organiseren om te besproeien als zij vrij zijn”, heeft Tabichi gezegd aan “Semana Educacion” [1].

Met al die maatregelen, is het aantal van de schoolbezoeken verdubbeld in drie jaren en de gevallen van gebrek aan discipline zijn met 30 % verminderd in diezelfde periode. Verder, is de verhouding van studenten die naar de universiteit overgaan in vermeerdering en de resultaten van de meisjes zijn nu hoger dan die van de jongens.

Tabichi volgt drie princiepen :

  • Gemeenschap denken over de school heen, door betrekkingen aan te knopen met de ouders van de leerlingen, en door hen te leren voordeel te halen uit de dorre grond van Kenia en er een vredecultuur te vestigen tussen de zeven stammen van de streek. Verder geeft hij 80 % van zijn salaris aan sociale acties.
  • Het vertrouwen in zichzelf bijbrengen aan de leerlingen, zodat zij hun eigen talenten uitbaten en hen overtuigen dat zij begaafd zijn voor heel wat dingen.
  • Veel wisselwerking met de leerlingen. Voor Tabichi, “bevindt een goede professor zich zeer nabij zijn leerlingen en is er een wisselwerking met hen. Het is niet alleen voor hen gaan staan en heel de tijd spreken, maar handelen, gidsen door het voorbeeld”.
  • Gepassioneerd zijn voor het onderwijs : een goede leraar moet ervan overtuigd zijn dat wat hij doet goed is voor de samenleving.
  • Creatief zijn ondanks de hindernissen : in de middelbare school van Keriko, zijn er heel wat moeilijkheden : geen internetverbinding, vele studenten moeten tot zes kilometers per dag gaan om naar de school te komen en de klassen tellen 70 of 80 leerlingen.

Maar Tabichi heeft een middel gevonden om deze problemen te regelen. Bijvoorbeeld, hij brengt hij een groot deel van zijn tijd door met les te geven in een cybercafé opdat zijn studenten oefeningen zouden kunnen doen.

Hij heeft eveneens gebruik gemaakt van de club van wetenschappen als een middel om het vertrouwen in zichzelf te verbeteren van zijn leerlingen en een passie te verwekken voor de studie.

“Om een goede professor te zijn, moet men creatief zijn, de technologie aanvaarden, nieuwe manieren van onderwijzen leren kennen en bevorderen. Men moet minder spreken, en er meer aan doen” besluit Tabichi.

  Carmen Costa,

[1Een Colombiaans tijdschrift gespecialiseerd in opvoeding.


Trefwoorden

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 10 / 817398

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen Afrika  De activiteit van de site opvolgen Kenia   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License