missionarissen van afrika
missionnaires d’afrique

L A V I G E R I E . be

DIALOOG & ONTMOETING - Mei 2017

dinsdag 2 mei 2017 door G.Verbist, mafr.

Paus Franciscus op bezoek aan Egypte (28-29 april)

Hij startte zijn tweedaagse bezoek aan Egypte met een krachtige oproep tegen geweld. Op een internationale vredesconferentie die plaats had [bleu marine]in de Universiteit van Al Azhar[/bleu marine], riep hij moslims en christenen op tot meer eenheid en samenwerking. Al Azhar, zo beklemtoonde hij, is een belangrijke partner in de dialoog en is van groot belang voor de interpretatie van de Koran.... Geweld en geloof zijn onverzoenbaar.

De sjeik van Al Azhar in zijn toespraak had aandacht voor de plaats van geloof in de moderne samenleving. Hoe is het mogelijk dat de vrede, te midden van alle verwezenlijkingen van de 21ste eeuw een verloren paradijs lijkt ?

[bleu marine]In de Koptische gemeenschap.[/bleu marine] Aangrijpend was het bezoek aan de Sint-Pieters en Sint-Pauluskerk waar 23 mensen werden gedood bij een aanslag. De paus en de koptische patriarch hielden er een oecumenische vesperdienst. Daarin loofde paus Franciscus de inspanningen van patriarch Tawadros II voor de verzoening van de Koptisch-orthodoxe en de katholieke Kerken. Beide kerkleiders ondertekenden ook een twaalfpuntenverklaring, o.a. dat her-dopen niet meer nodig is.

Tijdens de tweede dag van zijn bezoek ontmoet Franciscus de [bleu marine] kleine Egyptische katholieke gemeenschap. [/bleu marine]

In een stadion van de luchtmacht ging hij voor in een Eucharistie. De lezingen werden in het Arabisch en het Frans gehouden. De eucharistie zelf werd gevierd in het Latijn. De paus vroeg in zijn preek om niet bang te zijn en om iedereen, zowel vrienden als vijanden, lief te hebben.

In de namiddag was er een gebedsdienst met de bisschoppen, priesters, religieuzen en seminaristen.

[bleu marine]Egypte telt zeven Oosters-katholieke Kerken :[/bleu marine] de Koptisch-katholieken, de Melkieten, de Maronieten, de Syrisch-katholieken, de Chaldeeërs, de Armeens-katholieken, de Latijnse christenen. Samen zijn ze goed voor 300.000 katholieke gelovigen. Ze zijn zeer actief in het onderwijs, het liefdadigheidswerk en het jongerenwerk. Er blijven zich ook onophoudelijk seminaristen aanmelden. De Koptisch-katholieke Kerk telt nauwelijks 170.000 gelovigen.

(Kerknet. 29/04/17)
 

[bleu marine]Amin Makar[/bleu marine] (chirurg oncoloog aan het Middelheim-ziekenhuis in Antwerpen) is een Koptische christen uit Egypte. Hij gelooft dat echte verandering er alleen kan komen als Egypte zijn shariawetgeving afschaft.

  “ Alleen als er een pluralistische seculiere staat uitgebouwd wordt, is er hoop voor de christenen... Economisch gaat het erg slecht in Egypte. Daardoor is hij met handen en voeten gebonden aan de financiele hulp die hij van Saudi-Arabië krijgt. En zolang de uiterst conservatieve salafisten het daar voor het zeggen hebben, zal er niets veranderen in Egypte “.
(G.v.A. 28/04/17)
 

Oecumenisme
       Reformatie betekende scheur, geen definitieve breuk

Op 29 maart werd in Leuven van mening gewisseld over 500 jaar Reformatie. Het was de Antwerpse bisschop [bleu marine]Johan Bonny [/bleu marine] die de vergelijking maakte tussen scheur en breuk. Het tragische is dat er scheuring kwam.

Soms lijkt het alsof de wegen van Rome en de Reformatie uit elkaar zijn gegaan. Dat is voor een groot deel waar. Maar nog belangrijker is dat de christelijke Kerken na de Reformatie zijn doorgegaan en met elkaar opgetrokken zijn. Samen zijn wij door de Verlichting en het rationalisme gegaan, samen zijn wij eruit gekomen en proberen we nu van Europa een project te maken. We zijn in dit alles meer aan elkaar verwant dan we denken. De omgang met de islam vormt een grote uitdaging voor de christelijke Kerken. Daarover verschillen we onderling soms sterk.

[bleu marine]Prof.dr.Mechteld Jansen[/bleu marine] (rector Protestantse Theologische Univ.) benadrukte de vrijheid als centraal begrip bij Maarten Luther. De christen is vrij van allerlei grote hiërarchieën zodat hij niet meer gebukt hoeft te gaan onder de angst van een straffende God. Luther leerde dat de Bijbel er voor iedereen is. Niet alleen voor de elite.

[bleu marine]Jürgen Mettepenningen[/bleu marine] (Vicariaat onderwijs van het aartsbisdom Mechelen-Brussel) pleitte voor een herbronning. Het was Luther niet te doen om vernieuwing van de Kerk, maar om herstel van de oudste bronnen in de Kerk : de Schrift en Christus. Als die in de knel komen, staan er altijd mensen op om kritiek te spuien.

(Bron: Reformatorisch Dagblad. 31.03.17.)
 

BOEKEN:

  [vert] “ Maarten Luther “ Een oecumenisch perspectief.[/vert]
Auteur : Kardinaal Walter Kasper. Uitg.: Bern Media. 12,90€.

Actueel is de boodschap van Luther voor christenen van alle geloofsovertuigingen. Zijn boodschap staat op één lijn met Paus Franciscus en zijn inzet voor barmhartigheid.
  [vert] ’ De Koran uitgelegd ’[/vert]
Rachid Benzine. Uitg.Halewijn. 14,95€.

De Franse Koranwetenschapper Rachid Benzine, geboren in Marokko (°1971), die les geeft in Parijs en in Louvain-la-Neuve, schreef een boek dat de Koran uitlegt aan jonge westerse moslims.
Volgens hem is de enige zinvolle lezing van de Koran een historisch-kritische. In de Koran uitgelegd analyseert Benzine, geduldig en didactisch, de genese en de inhoud van de Koran.
(Knack 5/04/17)
 
  G.Verbist, mafr.

Trefwoorden

Homepagina | Contact | Overzicht van de site | | Statistieken van de site | Bezoekers : 369 / 1152666

De activiteit van de site opvolgen nl  De activiteit van de site opvolgen België  De activiteit van de site opvolgen Dialoog   ?    |    titre sites syndiques OPML   ?

Site gebouwd met SPIP 3.0.28 + AHUNTSIC

Creative Commons License